måndag 17 augusti 2009

Recept

Jag och Lilla Bus bakade ju idag. MatMuffins. Eller PizzaMuffins hette de nog.
Hittade receptet här.
Här kommer bild och recept på dom i fall någon är sugen på att testa.
Ett bra mellanmål.



100 g rökt skinka
2 tsk torkad oregano
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g margarin eller smör
3 dl mjölk
1 1/2 dl riven ost

Finhacka 100 g skinka.
Blanda 6 dl mjöl, 1 msk bakpulver och 1/2 tsk salt i en bunke.
Tillsätt 50 g margarin eller smör skuret i mindre bitar och 3 dl mjölk.
Arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i skinkan och oreganon i degen.
Klicka degen i pappersformar ställda på en plåt. Riv och strö över 1-1 1/2 dl ost.
Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225°C ca 15 min. Låt muffinsen kallna.



De vart jätte gott. Väldigt enkelt att göra.
Nästa gång ska jag göra dom lite grövre. Kanske grahamsmjöl och lite krossade linfrön i.
Och så funderar jag på lite soltorkade tomater också.

3 kommentarer:

  1. Matmuffins har jag länge varit sugen på att göra. Kanske dags att göra slag i saken nu?

    Ja, flytta är ju det ultimata sättet att verkligen kunna göra sig av med saker. Nu vet jag att jag egentligen sparar mer än jag borde, eftersom jag har två stora förråd. Fast, varför behöver de förråden vara smockfulla?...

    SvaraRadera
  2. Tack för dina söta kommentarer..nu ska jag läsa vad du har gjort.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott, det tror jag att jag måste testa. Perfekt mellis till skolbarnen ju!
    Matilda K

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Den uppskattas verkligen ♥